Ini Masjid Mana?

2011-09-05
Masjid Al-Aqsa yang sebenar (tidak ada kena mengena dengan entry)



Di pagi raya, Kakkoii bersama seorang sepupu pergi ke masjid seawal jam 7.30 untuk bersama-sama melaungkan takbir hari raya..

Setibanya di sana..


"Kakkoii, Saf pertama sampai kelima dah penuh lah.. Awal gile diaorang datang.."

"Ha, tu la.. Kau la ni.. Lambat betul bersiap.."

"Aku pulak.. Bilik air penuh la.."

"Hmm ye la tu.. Jom duduk dekat tiang tepi pintu tu.. boleh bersandar."

"Bagus juga tu.."


Kami pun duduk sambil bersandarkan tiang masjid..


"Ramai gila datang awal.. Kau tak nampak yang berjalan dekat luar tu bape ramai tadi ?"

"Nampak.. Tapi aku pelik sikit la.."

"Kenapa ?"

"Ramai bangla..."

"Tu kau tengok betul-betul.. Myanmar pun ada kot.."

"Yang Melayu kita pun ada juga.. Tapi pakai baju pelik-pelik fesyen dia.. Biar betul diaorang ni.."

"Oi, itu INDON !!"

"Eh !? Yeke ? Dah tu, mana Melayu ?"

"Erk, kau cakap baru aku perasan... 2,3 kerat aje orang kita dekat sini.."

"Huhu aku rasa macam kita ada dekat luar negara la sekarang.."


Apabila hampir solat sunat Raya dimulakan, berduyun-duyun orang Melayu memasuki Masjid..
Tiba-tiba kedengaran satu suara..


"Tiap-tiap tahun macam ni.. Masjid penuh dengan bangla dan Indon.. Sampai kita nak duduk pun tak ada tempat !"


Dalam hati Kakkoii berkata.. 


"Siapa suruh kau datang lambat ! Masjid ni bukan kau yang punya..."


Selepas selesai bersolat, Imam akan membacakan khutbah..


"Kakkoii, kau tengok siapa yang ramai bangun keluar dari masjid semasa Imam baca khutbah ?"

"Orang kita..."

"Yang ramai duduk sampai imam selesai baca khutbah ?"

"Bangla, Myanmar,Indon.."

"Kau rasa yang duduk ni faham ke bahasa Melayu ?"

"Tak fasih.."

"Dah tu kenapa orang kita yang fasih berbahasa melayu keluar ??"

"...Erk.. Tak tau aku.."


Renung-renungkanlah..


P/s : Bandar Muar, sebuah bandar yang mempunyai ramai pekerja asing... Bersolat di situ ibarat kita berada di luar negara (Kerana dikelilingi oleh bangsa mereka..)

Jika anda minat entry ini, sila tekan Like dan Share di FB yer...



32 Komen Dari Mereka Yg Kakkoii:

Iqa on September 5, 2011 at 9:05 PM said...

apa nak jadi lah dengan orang melayu sekarang ni =_="

hana on September 5, 2011 at 9:09 PM said...

terasa asing di negara sndiri...
cmtu la ibaratnye kan.
huhu

cintatulip on September 5, 2011 at 9:17 PM said...

like kakoi... kite x leh salahkan mat bangla 2.. dyorg dtg cari rezeki.. kami xpnah salahkan pekerja asing.. kalau x kerana dyorg.. sape nk tegakkan bangunan kite?? org kite? smuanye memilih. lari topik plak.. huhuhu

Abhamz on September 5, 2011 at 9:18 PM said...

salam, memang betul tu...adakah kita akan terpinggir?

Nadzirah K. on September 5, 2011 at 9:30 PM said...

macam2 hal la sekarang ni :)

mOoN on September 5, 2011 at 9:32 PM said...

ni la sikap orang kita...bising bila orang luar semakin ramai kat mesia... bila diorang dah bli keta,, orang kita still ngan motor cabuk... :fuh

Miss Nadya on September 5, 2011 at 9:32 PM said...

tapi kan kakkoi masa abah nad raya dekat subang ari tu..lain..semua melayu datang awal..bangla etc datang lewat...dan melayu tunggu sampai imam siap baca khutbah..dan bangla etc keluar awal..:)

new entry :: mari baca entry puji diri sendiri..ツ

Rai on September 5, 2011 at 9:47 PM said...

lain tempat lain ragam..tapi tak dinafikan..negara kita memang dibanjiri pendatang asing..mcm dah sama banyak ngan rakyat..kerajaan pun mcm mengalu alukan je kedatangan diorg..jangan sampai rakyat terpinggir sudah la..

Paris Hilton (M) on September 5, 2011 at 10:09 PM said...

kt putrajaya lg ramai kes mcm ni...
ate?~~~

sara E a.k.a ct on September 5, 2011 at 10:42 PM said...

yosh!kritikan yang straight..:)

hehe..tp btol gak..org melayu ni pelik2 je..deyn pown x paham..
nauzubillah..

http://sayaygpemalu.blogspot.com/2011/09/saya-ingin-menjadi-orang-ganjil.html

Mu$Um! k!N on September 5, 2011 at 11:11 PM said...

ish2

BERT on September 6, 2011 at 12:19 AM said...

ish yeke... lahai.. bikin malu melayu je.. diorg yang semangat sambut raye

Golden Rose on September 6, 2011 at 1:03 AM said...

aduhai...kat penang pun byk gak bangsa asing but alhamdulillah masih org kita gak yg conquer

aimaniman on September 6, 2011 at 2:42 AM said...

kisah benar yang berlaku hampir di semua tempat di seluruh pelosok malaysia sekarang ni..akak dok port klang lagi lae.. feri stiap ari bawa indon masuk, bayangkanlae..mengajar pun anak indon..mak indon bapak melayu sabah.. tuw lae fenomena kat sini...

msredcheesecake on September 6, 2011 at 4:03 AM said...

seb baik masjidnya ada yg datang.kalau masjid sunyi?...

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:27 AM said...

@Iqa

Sama2 mengambil iktibar

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:28 AM said...

@hana

Huh kene setepek.. tepat sekali!

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:28 AM said...

@cintatulip

Huh memang lari topik gak..!

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:28 AM said...

@Abhamz

Bukan terpinggir tapi kita yang meminggirkan diri sendiri

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:29 AM said...

@Nadzirah K.

Itu la dia dunia akhir zaman

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:29 AM said...

@mOoN

Yup, ia harus diubah..

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:30 AM said...

@Miss Nadya

Alhamdulillah ada kesedaran lagi di subang..

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:30 AM said...

@Rai

Mereka mencari rezeki.. tapi bilangan mereka perlu dikawal

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:31 AM said...

@Paris Hilton (M)

Ate....! haha rasanya kat 1 malaysia kot

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:31 AM said...

@sara E a.k.a ct

Nak kritik kene straight.. kalo bengkang bengkok orng x paham!

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:31 AM said...

@Mu$Um! k!N

Huh huh

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:32 AM said...

@BERT

Eh, komen mcm x tau je? x pernah g semayang raye eh? hehe gurau je

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:32 AM said...

@Golden Rose

Alhamdulillah...

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:32 AM said...

@aimaniman

iktibar kak... sama2 dijadikan pengajaran

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:33 AM said...

@msredcheesecake

Kalo sunyi itu tandanya nak kiamat!

Anonymous said...

salah satu bangla tu ko la kan..hok aloo.. :)

-kiah wilcha-

Kakkoii on September 6, 2011 at 5:44 AM said...

kiah >> aritu siyes aku ada jumpe sowang minah indon muke sejibik mcm ko...

kuang3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Kakkoii-me Copyright © 2011